Karel
Zich: Rakousko - Uhersko mělo zůstat!
(Aviso 14/2002)
Léta
si zpěvák Karel Zich udržuje svůj standart - je vkusný, nepodbízí se, když
s někým spolupracuje, tak s kvalitními lidmi a soubory, jako třeba se
Spirituál Kvintetem, Lenkou Filipovou, Petrem Novákem. Ne náhodou zpíval v
New Yorku na slavnostním večeru půl roku po útocích na Světové obchodní
centrum. Ke svému zviditelnění nepotřebuje skandály ani bulvární
prezentaci svého soukromí. I proto se nedávno oženil bez houfu fotografů a
kameramanů. Jeho nová životní partnerka není vláčena po prvních stránkách
Blesků, Ringů ani Překvapení. Soukromí si Karel Zich chrání a tak se od něj
nedovíte žádné pikantnosti ani o něm, ani o jeho rodině. Přesto už řadu
let patří ke špičce naší pop-music. Alenka v říši divů, Dům číslo pět,
Mosty, Paráda, Já ti zpívám, Máš chuť majoránky - to jsou jen některé
z titulů, které máme spojené s jeho charakteristickým hlasem. Tyhle a mnohé
další zní i z nedávno vydané desky s názvem The Best of. Je to deska, která
potěší i ty, kteří dobu vzniku těchto písniček už nepamatují. I v tom
je univerzálnost Karla Zicha. Jde napříč generacemi a pohlavím. Kolik takových
je?
Vloni
jste v anketě Český slavík obsadil 32. místo, předloni 27. místo. Co vám
podobné ankety říkají?
Popravdě
řečeno, nesleduji, na jakých místech jsem se umístil a ani mě to příliš
nebere. Takže o svých umístěních jsem opravdu nevěděl. Vážím si lidí,
kteří přijdou na moje koncerty, koupí si moje desky, píší mi dopisy. Dnes
je fůra nové muziky, spousta nových bezvadných tváří, a to je dobře.
Jsem rád, že v té generační konkurenci můžu ještě alespoň nějakým
zlomkem obstát. Jinak jsem ale na takové soutěže nikdy příliš nedal.
Nechci tím ale říci, že bych si nevážil lidí, kteří v nich mně nebo mým
konkurentům, dají hlas. Takže Českého slavíka nepodceňuji, ani nepřeceňuji.
Mluvilo
se o tom, že v minulosti nebýval Zlatý slavík dvakrát objektivní.
To
je pravda, bylo to až úchylné. Tiskly se navíc vnitřní strany Mladého světa
a jeden člověk odevzdal spoustu hlasů. To fakt nebylo fér. Byli Zlatí slavíci,
kteří vlastně nebyli. Roli hrály nejen osobní zájmy, ale i politika. Tím
ovšem nechci nikomu ubírat jeho kvality.
Zrušil
byste ankety podobného typu?
To
ne! Dokonce si myslím, že by jich mělo být víc, ale diferencovanější. Ať
je více druhů posuzování: bulvárnější a odbornější. Ať se zaměřuje
na kvalitu textů, hudby, nových tváří, interpretace, produkční práce
nebo projektů vůbec. A pak je tu i kriterium prodejnosti desek - a to už o něčem
vypovídá.
Měřítkem
může být i to, jak často se určité skladby hrají v rádiích. Jenže v
tom bývá problém.
Bývá
a velký. Dnes mnohdy žasnete, co se v některých rádiích hraje. Firmy mají
mocné páky a hlídají si své koně. Kvalitní věci se pak do éteru
nedostanou. Jeden příklad: začátkem července byl v Praze krásný koncert
Waldemara Matušky. Jsem rád, že jsem byl taky pozván a mohl to slyšet. Ale
jak často slyšíte Waldu z rádií? Přitom je to tolik nádherné muziky a
tolik nádherného interpretačního kumštu! Dnes si pustíte rádio a slyšíte
samou americkou muziku.
Vy
jste ale na americké muzice vyrůstal!
To
ano. Odmala jsem koukal po americké hudbě, nebyl jsem tolik na anglickou nebo
francouzskou oblast, i když jsem francouzsky mluvil. Americká hudba - swing,
rhytm and blues, rock´n´roll i folk, to bylo moje. Ti zpěváci pro mě byli
bozi.
V
osmdesátých letech jste se velmi pochvalně vyjadřoval o slovenské populární
hudbě. Je i dnes tak dobrá?
Je.
Moji generační vrstevníci zůstali dobří, a přibyli k nim noví. Třeba
když jsem poprvé slyšel zpívat Janu Kirschner, hned jsem věděl, že je to
osobnost s ohromným muzikantským zázemím, která dokáže vypovídat o věcech
s vlastním názorem. A takových je tam víc. Těší mě to, protože dnes na
Slovensko tak trochu zapomínáme. Myslíme si, jak jsme na tom my Češi líp.
Jenže co se týče muziky, jsou Slováci opravdu dobří. Kromě toho tam mají
i skvělé publikum - je spontánnější, emocionálnější. Kéž bychom si
byli se Slováky zase blíž!
Jak
na vás zapůsobilo rozdělení Československa?
Ze
začátku jsem si říkal, že je to škoda. Naše země byla formována v
atmosféře a poměrech rozpadajícího se Rakouska - Uherska a měli jsme k sobě
asi blízko. Ale úplně na rovinu vám řeknu, že bych byl nejraději, kdyby
se nerozpadlo Rakousko - Uhersko. Byla to velmoc, která vyrovnávala třecí
plochy východní a západní kultury a dnes je jasné, že takový celek je
nenahraditelný.
K
rozpadu ale došlo a vzniklo Československo.
Podle
mého názoru v tom případě mělo Československo smysl, i když to byl uměle
vytvořený stát ... Dnes jsem ale rád, že došlo k jeho rozdělení. Ať si
každý najde svoje místo a svoji tvář.
Jsou
nějaké paralely v rozdělení Rakouska - Uherska a Československa?
Ano,
jsou. Když čtete noviny z poloviny 19. století, tak vidíte, že jsme se
tenkrát chovali stejně, jako teď. Mnozí čeští politici a představitelé
kultury byli velmi naivní. Mám pocit, že dnes se posmíváme některým počinům
slovenských představitelů, říkáme si, že si sami naběhli a mají, co chtěli.
Tenkrát, v devatenáctém století, jsme se chovali stejně jako Slováci dnes
a Rakušané se na nás museli dívat podobně, jako my dnes na Slováky.
Mnoho
lidí vás spojuje s rock´n´rollem, i když jste čistě rokenrolovou desku
natočil jen jednu. Znal jste se s Mikim Volkem?
Moc
dobře! Myslím, že jsme byli kamarádi. Miky mě samozřejmě nemohl brát
jako vrstevníka, protože mezi námi už byl věkový rozdíl, ale rock´n´roll
nás spojoval, stejně jako třeba s Pavlem Bobkem neb Olympicem. Dodneška mi
rock´n´roll připadá jako senzační muzika, při které se člověk vyřádí.
Miki
Volek, někdejší král československého rock´n´rollu, měl strašný
konec. Muselo to tak být?
Muselo.
Takových lidí bylo ostatně víc - Eva Olmerová, Karol Duchoň, někteří
francouzští šansoniéři. Ty životní konce nebyly náhodné. Jejich způsob
života nemohl zvládnout změny, ke kterým kolem docházelo. No a pak ty konce
byly opravdu smutné. Někdo to zvládl, třeba i díky přátelům, myslím třeba
Micka Jaggera nebo Erica Claptona; někdo ne. Sympatické pak je, že ti, kteří
se dostali z bláta, pomáhají v tom, aby se do podobné situace dostalo méně
lidí.
Na
vašich internetových stránkách nabízíte mimo jiné i vystoupení na firemních
večírcích a podobných akcích. Je to finanční nutnost nebo vás to baví?
Podívejte
se: jsem interpret, který si i skládá, a to je asi tak všechno, co se o mém
živení se dá říct. Zkrátka: muzikou se živím a baví mě. Vážím si
pestrosti různých koncertních i drobnějších možností vystupovat. Ta
pestrost mě baví. A k těm večírkům: jsou příležitostí poznat svět
zase z druhé strany, dozvědět se velmi zajímavé věci, seznámit se s
lidmi. A tak se třeba dozvím, že velká firma sponzoruje výtvarné umění a
na vernisáži se potkám s dalšími zajímavými lidmi od kultury.
Je
charita mezi umělci samozřejmostí, nebo prostředkem ke zlepšení image?
Samozřejmě
jak u koho. Ale je pravda, že s mnohými umělci se pravidelně potkávám na
charitativních koncertech, na akcích různých nadací. Vystupují tam opravdu
zcela nezištně.
Nedávno
jste měl zdravotní problémy. Už jste v pořádku?
V
rámci možností, i když už se třeba nemůžu věnovat zimním sportům. Mám
za sebou několik operací nohou. A kvůli asymetrickému držení těla při
vystoupeních, za což může kytara, mám potíže s páteří. Co mě ale
opravdu těší, to je dobrá úroveň zdravotní péče u nás. Věřím, že
kdyby se mi přitížilo, dají mě lékaři dohromady natolik, že zase budu
moci hrát tenis, běhat a jezdit na kole.
Tomáš Pilát